dinsdag 21 juni 2011

Mobile Cupids, of Modern Imps?


Door JP Mangalindan

Als een tech schrijver, ben ik onder de indruk van de industrie en de snelheid waarmee bedrijven innoveren. Vijftien jaar geleden streaming video van hoge kwaliteit content was een utopie uitgeknepen door de realiteit van 56K modems, de kracht van de sociale grafiek bleef grotendeels onbenut tien jaar geleden, omdat de reguliere sociale netwerken simpelweg niet zou bestaan ​​om het te tikken en zo recent als vijf jaar geleden, de mobiele ervaring gehost door Palmen, BlackBerry, en 'candy bar' telefoons alleen gezinspeeld op de vloeistof, touchscreen-geoptimaliseerde, app-gedreven ervaring die we tegenwoordig als vanzelfsprekend beschouwen. Tech duwt ons vooruit op meerdere fronten, maar er is een gebied Ik ben niet zeker dat het veel hielp, en dat is romantiek.

Een goede vriend - laten we noemen haar 'Kathleen' - stelde voor dat ik check op een tv-spot voor de 2011 Chevy Cruze dat de compacte auto aflevering van "real-time updates" om de driver hoogtepunten. In de commerciële, de auto de eigenaar direct toegang tot Facebook zijn date's Newsfeed was zo, toen ze haar status ("Best eerste afspraakje ooit!") Bijgewerkt, wist hij binnen enkele minuten. Kathleen stelde het commerciële hart-sinkingly was vreselijk - niet vanwege de premisse, maar het idee dat technologie, in dit geval hyper-connectiviteit, was een element dat belangrijk voor velen van ons eroderen - het mysterie en serendipiteit die vaak gaat met dating.

Terwijl de Cruze advertentie was sentimentele, het heeft me aan het denken over hoe groot een rol speelt technologie nu ook in deze, eh, lichamelijke aspect van ons leven. Een goede brok van mensen die nog steeds voldoen aan belangrijke anderen op de ouderwetse manier, maar velen van ons nu weer online voor hulp. Een recente studie uitgevoerd door de Universiteit van Oxford rapporteert dat bijna een op de drie internetgebruikers hebben een online dating site bezocht, terwijl een van de grootste online dating services, Match.com, die bijna 1,6 miljoen abonnees claims en harkte in $ 400 miljoen in omzet vorig jaar, stelt dat online dating nu goed voor minstens een op de zes huwelijken en een op de vijf betrokken relaties.

Rampzalig zijn voor de ontdekking proces

In sommige opzichten Match is het heel eenvoudig voor gebruikers kieskeurig te zijn - niet een slechte zaak op zich - maar mensen worden gepresenteerd alsof ze foto's in een jaarboek, met pagina's op pagina's van gezichten, dat maakt het heel gemakkelijk voor daters te behandelen ze minder als menselijke wezens en meer als eenvoudig grondstoffen. Veel - mijzelf inbegrepen - kan het nodig zijn de gelegenheid om onze persoonlijkheid benadrukken verder dan een kleine foto en een of twee in eerste instantie zichtbaar zijn zinnen. In het geval van dating en het vinden van een wedstrijd, een foto kan gewoon niet en kan niet zeggen dat het allemaal.

Deze nouveau romantische ontdekking proces stimuleert die van ons met de Seinfeldian mogelijkheid om fixeren op de kleinste fysieke "fout" om iemand af te schrijven, zelfs sneller. Terugwijkende haarlijn? Meh. Een beetje scheve tanden? Pass. Als het gaat om de persoonlijke informatie die mensen neer, dating sites zelden aan te moedigen elke vorm van creativiteit, voorbij lijst sympathieën en antipathieën. Houdt van Joni Mitchell, kat borduurmotieven en kittens genaamd Lady Chatterley? Nee, dank je.

En terwijl ik weet dat ik niet alleen ben in het denken langs deze lijnen, Ik vraag me af of ik uiteindelijk met uitzicht op mensen die ik zou hebben in-persoon chemie met alleen maar omdat iemand heter, slimmer en grappiger kunnen worden op de volgende webpagina. Want ik ben er vrij zeker van of online daterend bestonden in de jaren 1980, mijn ouders - die te valideren het oude gezegde "tegenpolen elkaar aantrekken" om een ​​tee - nooit had ontmoet.

Tech biedt mensen een laag van afstand en anonimiteit in dating kunnen ze elders niet vinden, wat op zijn beurt van invloed op etiquette. Zelfs als onze foto's staan ​​er op, onze contactgegevens niet. We hebben geen zorgen te maken over de gevolgen van iemands gevoelens te kwetsen op dezelfde manier zouden we als we het oppakken van iemand op naar een bar. Het gebrek aan feitelijke in-persoon interactie, althans aanvankelijk, emboldens online daters te worden meedogenloos eerlijk te zijn. Op OkCupid, een persoon die ik was geïnteresseerd in zoet antwoordde: "EW, GOD. NOOIT, "dat was genoeg om me te sturen naar de lokale 7-Eleven voor een pint van Haagen Daaz tot verpleegster mijn gekneusde ego.

Mensen zijn ook in toenemende mate doen hun onderzoek met Google te zoeken. Natuurlijk willen we controleren of we niet over onze avond doorbrengen met een zwarte weduwe of een Jack the Ripper, maar pure nieuwsgierigheid betekent ook dat we the heck onderzoek uit deze data, tot het punt waar het in wezen een achtergrond zoeken , ondermijnt serendipity uit van de ontdekking proces. Ondertussen, meer en meer mensen Facebook Friend hun data direct na of zelfs vóór hun ontmoeting met hen - dat lijkt een tikkeltje te vroeg bepaalde dingen kunnen niet werken.

Dumping 2.0

Dumping is simpelweg nog nooit zo eenvoudig, dankzij de toename van het aantal communicatiekanalen en apparaten. Ik heb gezien vrienden stond op via tekst vijf minuten vóór de datum zou om te beginnen, waargenomen college break-ups via Facebook bericht, gevolgd door lelijke Wall-aan-Wall gesprekken - de 21ste eeuwse equivalent van de publieke klapband bij een restaurant - en ik heb genomen vrienden uit voor verzoenende drankje nadat ze ontvangen fantasierijke teksten als, "sory 2 dit doen, maar het is niet Werking uit. ur geweldig tho. veel geluk. "

Mensen duidelijk achter-technologie om te voorkomen dat het doen van de daad face-to-face. Ik weet dat dit, nadat aan de ontvangende kant, en met spinelessly gedaan een of twee keer me met e-mails als: "Je bent een briljant, vriendelijk persoon, maar ik heb niet het gevoel dat de chemie jij en ik weten allebei dat nodig zijn om maken een relatie groot. ... Geen twijfel, zal je iemand heel gelukkig. "(Niet mijn meest trotse moment.)

De dating site Chemistry.com biedt wat neerkomt op een dumping functie voor "eerste ontmoetingen", of eerste data geregeld via de dienst. Zeg dat je niet alleen dat in hen: vul wat feedback online, en zodra je date doet hetzelfde, krijgen ze een standaard cookie-cutter bericht dat ze om verder te gaan. Beter dan nooit meer om terug naar ze in het geheel, maar niet veel. De functie is een soort van de hedendaagse equivalent van het geven van iemand die je zou praten in een bar het nummer van de stomerij luifel overkant van de straat - het verkeerde nummer doet het vuile werk voor je.

Natuurlijk, al deze diensten en apparaten zijn niet alleen de schuld van onze hedendaagse lotgevallen. Match, Facebook, en dat handige smartphone zijn slechts tools - middelen voor doeleinden - bedoeld om het leven makkelijker maken. Zoals vele koppels zullen getuigen, hebben zij: succesverhalen in overvloed, creditering technologie in een of andere manier als hun 21e eeuw Cupido. (Ze liegen er niet om. Een van mijn vrienden vonden haar zielsverwant op MySpace.)

Maar de verantwoordelijkheid ligt nog steeds op ons om fatsoenlijk, online en in persoon te handelen, zelfs wanneer het nu mogelijk geworden om iemand af op basis van een thumbnail foto of eigenaardige hobby schrijven, om iemand te dumpen in 50 tekens of minder, of te stalken een persoon uit het comfort van onze hippe nieuwe Chevrolet.