zaterdag 7 april 2012

Dating In The Fast Lane


Ola Zdzarska is bezig met de voorbereiding voor haar maandelijkse speed-dating event in een bar in entertainment Peking hotspot van Sanlitun.

Twintig mensen uit verschillende landen en regio's komen opdagen om deel te nemen in 10 ronden van een-op-een gesprekken die laatste zeven minuten. Als de tijd op is, de mannen wisselen zetels totdat elke persoon heeft 10 mini-data.

"Ik kan u vertellen of er vonken tussen de twee pratende mensen, en ook wie zich verveelt," zegt Zdzarska, kijkend naar de 10 paren die betrokken zijn bij intieme gesprekken.

Oorspronkelijk afkomstig uit Polen, de Beijing bewoner beschouwt het organiseren van speed-dating gebeurtenissen van de afgelopen vijf jaar meer als een hobby.

"Ik doe speed-dating events een keer per maand, en elke keer, meer dan 100 mensen zich aanmelden voor dit evenement", zegt ze. Ze leest door de applicaties en handpicks 20 of 30 mensen die ze denkt dat zal goed in elkaar te koppelen.

Zdzarska's Fishbowl Events is bekend geworden, niet alleen tussen de buitenlanders en Chinese twintigers in Peking, maar het heeft ook aangetrokken een Chinese online dating bedrijf.

Zdzarska, die ook een freelance journalist, blijkt dat een van de grootste matchmaking Chinese websites, weigeren te onthullen, die een, heeft haar benaderd om te praten over samen te werken aan een toekomstig project.

Het bedrijf wil dat ze het hoofd van een speed-dating platform te nemen, met behulp van hun Chinese klanten en haar buitenlandse bronnen onder de Fishbowl naam. Maar Zdzarska zegt dat ze nog steeds na te denken over de mogelijkheid, omdat ze niet van plan is op het uitbreiden van elk moment snel.

"Ik ben blij dat mijn werk is erkend door hen, maar Fishbowl Events is veel meer als mijn persoonlijke hobby, en ik ben niet het maken van geld uit het toch," zegt ze.

Haar beste vriendin, Allison Johnson, is ook haar zakenpartner. Maar met Johnson weg in de Verenigde Staten, heeft al het geval planning overgelaten aan Zdzarska. Ze haalt locaties, selecteert de dranken en voedsel, en persoonlijk antwoord op e-mails van elke kandidaat.

"Normaal gesproken, er eerst komt, het eerst maalt regel. Maar ik uitwisseling van e-mails met hen (kandidaten) en ontvang de elementaire informatie eerst te bepalen welke moeten worden geselecteerd, "zegt ze.

Ze zegt dat een Chinese man een keer aangemeld voor een speed-dating event, en via e-mail sprak hij de wens om een ​​Amerikaanse vriendin te vinden.

"Amerikaans meisje is een zeer breed assortiment, en er zou kunnen zijn Chinees-Amerikanen, Afro-Amerikanen, Koreaans-Amerikanen en ga zo maar door. Dus ik vroeg hem om specifieke criteria, en hij antwoordde dat een Amerikaans meisje zal doen. Toen begon ik te twijfelen of hij echt op zoek was naar een Amerikaans meisje of slechts een Amerikaans visum. Ik zette hem op de zwarte lijst, "zegt ze.

Zdzarska zegt afgezien van intentie en Engels vloeiend, nationaliteit en leeftijd zijn de twee belangrijkste aandachtspunten voor haar bij het kiezen van de juiste deelnemers.

"Ik probeer altijd de nationaliteiten van de deelnemers in evenwicht te brengen, zodat er niet te veel mensen met dezelfde achtergrond, dat zal vervelen anderen. En ik vind het altijd leuk om de deelnemers te verrassen, "zegt ze.

Voor het evenement in december, drie van de 10 vrouwtjes waren afkomstig van het Chinese vasteland, twee uit Taiwan, twee uit de Verenigde Staten, twee uit het Verenigd Koninkrijk en een uit Rusland.

"Met uitzondering van een man die al 50, de deelnemers deze keer zijn tussen de 25 en 35, zodat ze meer gemeenschappelijke belangen en thema's hebben," zegt ze.

Zdzarska zegt de Chinese speed-dating cultuur is veranderd door de jaren heen, en de deelnemers worden steeds jonger.

"Twee jaar geleden, de Chinese vrouwen die deelnamen aan Fishbowl gebeurtenissen waren normaal gesproken in hun vroege jaren '30 en waren echt op zoek naar een serieuze relatie. Maar ik tegenwoordig meer jongere Chinese vrouwen te zien, tussen de 25 en 28, het aanmelden voor de gebeurtenissen alleen maar om vrienden te ontmoeten, "zegt ze.

Zhu Wenjing heeft gewerkt als programma manager bij een multinational in Peking sinds september 2010. Het was haar eerste keer deel te nemen aan speed-dating.

"Voordat ik kwam naar Peking, was ik in het buitenland voor vele jaren, en ik ben gewend aan de westerse praktijk van het maken van vrienden. Daarna heb ik de Fishbowl gebeurtenissen in de tijd merkte Out Beijing magazine en besloten om te komen, "zegt ze.

Zhu zegt dat ze niet op zoek naar een serieuze relatie, maar voor nieuwe vrienden met verschillende achtergronden.

Zdzarska zegt afgezien van Chinese vrouwen, zijn Chinese mannen ook steeds meer enthousiast over deelname aan speed-dating events met buitenlandse vrouwen.

"De Chinese mannen die naar de gebeurtenissen zijn normaal gesproken tussen de leeftijden van 25 en 40, en de meeste van hen gebruikt om in het buitenland wonen of zijn in Amerika geboren Chinezen. Maar toch, er zijn ook Chinese jongens die nog nooit in het buitenland geweest en komen hier op zoek naar een vrouw, "Zdzarska zegt.

Ze zegt dat ze ziet een toename van moed en openheid onder Chinese mannen in de afgelopen jaren.

"Twee tot drie jaar geleden, de meeste van mijn vrienden die betrokken zijn geweest bij Chinees-buitenlandse relaties zijn Chinese vrouwen en buitenlandse mannen," zegt ze.

Maar nu is de situatie aan het veranderen is, en Chinese mannen zijn nu goed voor 40 procent van het totale inschrijving bij Fishbowl Events, Zdzarska zegt.

Anders dan sommige Chinese mannen direct van plan op zoek naar een vrouw door middel van speed-dating evenementen, buitenlandse mannen, aan de andere kant, overweeg dan het geval een manier om hun vriendenkring uit te breiden.

Nad Chishitie is een Britse inheemse webdesigner in Beijing die heeft deelgenomen aan twee Fishbowl speed-dating events.

"Ik heb nog nooit zoiets gedaan terug in het Verenigd Koninkrijk, omdat mensen daar denken dat dit zou zeer pijnlijk. Maar nu, ik denk dat het een coole manier tot 150 yuan (24 dollar, 18 euro) te besteden, hebben een glas wijn en praat met 10 totaal verschillende vrouwen op een zondag nacht, "zegt hij.

Zdzarska deelt kaarten voor deelnemers om hun mini-data Prijs: "Let's date", "Koffie dan eerst datum", "Blijf vrienden" en "Niet een wedstrijd". Binnen een paar dagen, ze stuurt e-mails te laten de deelnemers weten of ze wedstrijden hebben. Zo ja, e-mail adressen uitgewisseld en het is aan de deelnemers te streven naar een relatie.

Enkelhed i Club